Dekalog skutecznych postów na Facebooku

Hasło „Jak pisać posty na Facebooku” 31 maja ma 463 wyników wyszukiwania w Google. Myślałam, że będzie ich więcej. Choć polska wersja serwisu funkcjonuje od 2008 roku, to w zasadzie od niedawna zaczęto zwracać uwagę na to, jak kreować treści, by w tym gąszczu contentu nie zginąć zbyt szybko.

Dlatego warto przy tej okazji zadać sobie pytanie: dlaczego piszę? Dla kogo piszę? Do kogo trafiam z moim contentem i czy jest to na pewno ta grupa, do której chcę trafić. Jeśli odpowiedź na ostatnie z tych pytań brzmi „tak”, post jest skuteczny. Statystyki, jakie Facebook udostępnia administratorom fanpage, pozwalają nam na poznanie odpowiedzi. Prywatne konta nie mają statystyk, bo też ich z założenia mieć nie muszą. No dobra… Wróćmy do sedna.

  1. Aby post był skuteczny, nie każ czytelnikowi klikać w „Zobacz więcej”. A tak dzieje się, kiedy post jest dłuższy niż pięć linijek i więcej. Jeszcze nie odkryłam zasady, dla której Facebook raz ukrywa szóstą linijkę, a raz dopiero ósmą (znasz odpowiedź? Podziel się w komentarzu). Niemniej jeśli chcesz, by czytelnik przeczytał Twój post, skróć go do minimum. Nie katuj go przymiotnikami i przysłówkami. Dawaj konkretne, jasne komunikaty. Kiedy przy Twoim poście pojawi się granatowe „Zobacz więcej”, edytuj post. Jeśli tego nie zrobisz, na 85% czytelnik poszuka na swojej tablicy krótszych tekstów.post.png
  2. Jeśli już naprawdę nie mieścisz się w tych pięciu linijkach, wykorzystaj grafiki. Zasada jest taka: najmniej wartościowe dla Facebooka są posty z samą treścią (te od razu spadają na sam dół długiej listy postów, więc nie ma najmniejszego sensu zostawiać na wallu samą treść. Skorzystaj więc z grafiki, która jest oceniana nieco wyżej. Więc jeśli już dodajesz grafikę, to na niej zamieść treści. Ale nie rób screena z prezentacji power pointowej, z treścią od góry do dołu czcionką rozmiaru 8. Ładnie wkomponuj treść w obrazek. I nie zapisuj go w formacie JPG, a PNG. Co by uniknąć „pikselozy”.Untitled 4.png
  3. Wartościowe są również linki i filmy. Jeśli więc potrafisz tworzyć filmy – twórz je i dodawaj na fanpage. Korzystaj też z linków odnoszących się na Twoją stronę internetową.
  4. Linki – nie zostawiaj ich w treści posta – wyglądają nieestetycznie. Wiem, że większość to wie, ale – większość to nie wszyscy. Zdarza się profesjonalistom zostawiać na tablicy ciąg znaczków, które z wyjątkiem literek „http..” nic nikomu nie mówią. Facebook „wgrywa” linki, pobierając tytuł, lead i zdjęcie po wklejeniu do posta linku. Zatem, jak je wgra, treść linku możesz usunąć. Reszta zostanie.Mała podpowiedź: jeśli dopiero po czasie zauważyłeś, że w tytule lub leadzie jest błąd, nie musisz kasować posta. Najpierw popraw błąd na swojej stronie internetowej. Następnie… UWAGA! To skomplikowane! Napisz jako osoba prywatna (nie jako fanpage – wtedy nie zadziała) komentarz pod postem z błędem. Napisz cokolwiek – może być nawet kropka. Wejdź w „Powiadomienia” i kliknij w to powiadomienie, które wskazuje Twój komentarz. W nowym oknie obok nazwy Twojego fanpage po prawej stronie na górze znajdziesz strzałkę w dół – kliknij w nią. Masz kilka opcji. Wybierz: „Odśwież załączone udostępnienie”. Voilà!
  5. Filmy – cały czas słyszę, że to filmy mają przyszłość. Statyczne multimedia odchodzą do lamusa. Zamiast więc biegać z aparatem, kilka godzin obrabiać zdjęcia i wrzucać ich 200 (przy czym i tak kompresja Facebooka w większości je zniszczy) na walla, lepiej nagrać nawet pół minutowy filmik i dodać na tablicę. Trzeba jednak zaznaczyć, że filmiki nagrane z telefonu są coraz mniej atrakcyjne. Potrzebna jest minimalna znajomość programów do ich montażu.
  6. Nie zapominaj o hasztagach. Używaj # i @. Dla odmiany tego punktu nie będę rozwijać, bo wydaje się tak oczywisty, że… nie będę przedłużać.
  7. To, że napisałeś wypasiony post, wcale nie oznacza, że będzie przeczytany. Tak samo jak z gazetą: co z tego, że masz świetną jedynkę, skoro gazeta nie trafiła na sklepową półkę? Sprawdzaj statystyki. To klucz do sukcesu. Na Twoim fanpage w statystykach kliknij w „Posty”. Tam pojawią Ci się cenne informacje – w jakie dni i o jakich godzinach Twoich fanów na Facebooku jest najwięcej. Nie spoczywaj na laurach, sprawdzając te dane raz na pół roku czy raz na miesiąc. To dane bardzo płynne. Jednak we wszystkich fanpage, jakie miałam okazję prowadzić, widziałam podobieństwa. Najczęściej najpopularniejsze dni to: poniedziałki, wtorki i soboty. Godziny, kiedy fanów jest najwięcej, to: między 7.30 a 9, między 12 a 13, między 15.30 a 16.30 i między 20 a 21.30. W porze zimowej dotyczy to tych dolnych granic, w porze letniej – górnych. Dlaczego o tym piszę? Bo jeśli dodasz post wtedy, gdy ludzi jest więcej, no to dotrze on do szerszego grona. Logiczne 🙂
  8. Staraj się nie powielać postów, nie udostępniaj na swoim fanpage posta, który napisałeś na tym samym fanpage dzień wcześniej lub kilka godzin wcześniej. Jeśli z jakiegoś powodu jest on dla Ciebie cenny, „Przypnij go na górze”. Nie spamuj.przypiety.png
  9. Jeśli za cel postawisz sobie aktywizację fanów, tzn. by lajkowali, udostępniali i komentowali – zadawaj pytania, zwracaj się do nich raczej na „Ty”, a nie „Wy”. Niestety admini podchodzą do fanów jako do grupy, podczas gdy to jedna osoba siedzi po drugiej stronie, a nie tłum. Intryguj, zostawiaj niedomówienia, używaj ciekawostek, jak ognia unikaj ogólnych, powszechnych informacji.
  10. Wiedziałeś o 9 poprzednich punktach? Super! Straciłeś 10 minut życia na czytanie tego, co dla Ciebie oczywiste. Ale wierz mi – wiele osób nie zna tych zasad. Ten tekst jest właśnie dla nich. Natomiast, jeśli uważasz, że pominęłam coś, na co jeszcze należy zwracać uwagę, chcąc pisać skuteczne posty – napisz komentarz. Ja też się uczę – jak każdy 🙂
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Reklamy
%d blogerów lubi to: